söndag 30 november 2008

Baka kaka med återupplivat farinsocker

När man ska baka så brukar man ju titta i en kokbok men när jag skulle baka mjuk pepparkaka idag så fick jag börja med att titta i "Extraordinary uses for ordinary things". En bok som innehåller massor med konstiga... tips och ett och annat bra.

Mitt farinsocker, som ju ska vara i strösockerform, var en enda stor klump! Tipset var då att köra sockret 5 minuter i 150 graders ugn, och det funkade! Jag fick kämpa bra för att bända loss bit efter bit, sen köra i ugnen på ett fat, låta svalna och sen mortla några småklumpar som var kvar.

Udda bok, med diverse tips
Sen kunde jag baka min kaka. Men varför blev det så här med sockret då?! Fram tills för ett år sen så var sockret i kartong och då var det inga problem att ha ett öppnat paket i skåpet, men nu när det är i sån här påse så går det inte! Men kakan blev i alla fall supergod, med sitt återupplivade socker :-)

Bakat kaka
Under tiden som kakan gräddades turbotvättade jag fönstrena. Jaadå, jag fuskade som sjutton :-) Tvättade bara utsidan + torkade av spröjsarna mellan och på insidan, det är ingen idé att lägga ner för mycket jobb, fönstrena är ju ändå smutsiga igen i princip så fort jag stängt dem och börjat plocka tillbaks blommor mm...

Syftet med turbotvätten var också att jag skulle hinna in till stan, till Åhléns och kolla på tyg, innan jag skulle iväg och träna men sen blev det massa annat att plocka med, hänga upp stjärnor mm, så jag kom aldrig iväg.

Köket adventspyntat
Och därmed är det väl bestämt? Att det blir den randiga duken som gardin. Den som är lite uppmärksam ser att det saknas nåt under Cult-huset... ja en liten Change-etta. Men det är fixat nu :-) jag hade tur , "Cult-affären" hade bestämt sig för att ha söndagsöppet i december så att jag kunde få klart i fönstret. Oj, det där lät konstigt, alltså hon har inte öppet för att jag ska komma och handla Cult :-) utan för att det är högsäsong för blomsterarrangemang.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar verkligen gardinen....
blev kanon.

Ett snabbkommentar bara för snart ska jag iväg och jobba!!

Ha en bra dag!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vad fint ni har det!!!blev det nån culthandling? kraaaaam

Jo sa...

Det ser jättemysigt och juligt ut hemma hos er! :)
Julgardin ja, det kanske man borde skaffa sig en...? :)

Hannis sa...

Dom där gardinerna var snygga!!!
Smart bok!
En sån kanske man skulle skaffa sig.

Köpta lussekatter är inte supergoda men är man som jag lat så får man stå ut,hehe.

Fröken Fräken sa...

Men alltså, var det inte så (varning, varning, nu ska fr Fräken fördjupa sig i luddiga barndomsminnen) att förr om åren så köpte man alltid farinsocker i en brun, fyrkantig plastburk med rundade hörn och då var det nästan alltid så att sockret klumpat ihop sig? Jag trodde nog att det var så det skulle se ut.

Ja, klart att det där är den rätta julgardinen! Men dock, det kan nog vara bra att ändå ta sig en sväng förbi Åhlens. Man ska inte lämna några möjligheter outforskade! Du kan ju mycket väl hitta ett tyg till en kudde eller något annat piffigt. Eller så bara för att rapportera till mig om vilket utbud som finns där?!

Mina hyacinter luktar ganska mycket... ok, nu har jag ju blivit förkyld och täppt i näsan IGEN, men innan så hade jag faktiskt reagerat på att de luktade väldigt starkt.. undras om jag råkade få med mig en väldigt doftintensiv variant? Fast jag har för mig att de vita, som mina är, luktar mest?

Undras om man har tid och energi att pyssla ihop lite tavlor nu?!

Emma sa...

Tycker det blev kanon med gardinen (duken eller hur det nu var!?);) Det verkar som du haft turbofart, kan du inte smitta av dej lite...??Jag e seg seg seg=/

Har du fått något VIP kort i "din" Cultaffär än, tycker du behöver det snart annars, tror vi e lika galna i Cult båda två, hur var det nu...skulle du ha hälften av det jag fick i present?? Men då ska jag ha hälften av det du handlar??;)

Du har det så mysigt hemma hos dej, älskar ju advent och vinter så jag bara myser av alla bilder!!!
Ha det bra gumman, kramar emmsan

Anonym sa...

Undrar hur det står till i min farinsockerask...? Den har jag nog inte haft framme sen typ förra julen! <:-) Men det var ju ett bra tips att lägga på minnet om det skulle vara klumpar i det!

Härligt juligt hemma hos dej! :-)