söndag 9 november 2008

Utmanad om sju saker, och smaktest


Ett litet dåligt samvete ligger o gnager... för (oj!) mer än en vecka sen fick jag en utmaning av Fröken Fräken, och har inte tagit upp det i bloggen än. Tidsbrist helt enkelt. Den här veckan har jag varit och hälsat på vännen Malin och varit extra ögon och armar åt henne när hennes sambo var bortrest, för världen står ju inte stilla då, allra minst de goa småkillarna Max o Malte :-))

Sen när jag kom hem på torsdan så... höll jag på att inte komma hem... Ett stort område av mitt kära Kungsholmen var avspärrat för det letades bomber i Landstingshuset. Jag fick hoppa av bussen en bra bit hemifrån och lyckades sen ta mig runt avspärrningen och komma in i min lägenhet, jobba lite och sen iväg hem till vännen/kollegan K som hade smyckesförsäljning (dock inte för "allmänheten") och sen iväg till en underbar tapasrestaurang. Fredag, äntligen hemma! Ett kort träningspass efter jobbet, sen skulle det bloggas. Då ringde vännen K som jag inte träffat på länge, hon var på en trevlig bar i närheten av mig. Jag som redan var i pyjamas, vad göra...? Klockan tio på kvällen, på med kläder och lite smink, sen Ut i Natten :-) Lördan bara försvann... tvätta/städa/handla/träna, men idag så blir det bloggande.


Utmaning ja som sagt, den går ut på att:
  • Länka den som utmanat dig och sätt in dessa regler på din blogg
  • Berätta 7 saker om dig själv, både alldagliga och knäppa
  • Utmana 7 st i slutet av inlägget genom att nämna deras namn och länka till dem
  • Låt dem få veta att de har blivit utmanade genom att lämna en kommentar i deras blogg


Här är min lista, och den som är lite uppmärksam märker att nr 7 framträder en aning i det här inlägget... Och jag ser att det blev mer betoning på sånt som kan anses knäppt än alldagligt.
  1. En snart aktuell sak, lussebullar, aldrig russin i när jag bakar bullar! Och får jag en bulle med russin så petar jag bort vartenda ett (ja, det ser ganska äckligt ut). Russin ska ätas ur paketet enbart enligt min åsikt.
  2. Lyssnar bara på radio, aldrig på cd, men jag ska spela över gamla lp-skivor på cd och sen bara måste jag ju lyssna på dem! Jag har en mp3-spelare, med radio så klart, har lagt in lite musik att ha som "backup" om det är dålig täckning på radion och har haft samma låtar i alla år :-))
  3. Läser spanska på ABF, och har dåligt samvete för att jag sitter och bloggar och inte gör läxorna...
  4. Köper tyg för att göra nåt, kommer sen på massa andra idéer och då vågar jag inte sätta saxen i det, för tänk om jag ångrar mig! (Är velig i största allmänhet).
  5. Näst efter Photoshop så är Excel min favoritapplikation. Nörd... :-)
  6. Är dödligt rädd för att ha övervikt om jag flyger med bara handbagage, är säker på att de ska väga enbart min väska och ingen annans, och jag ska bli tvungen att checka in den (fast jag ju då packat i nåt lättviktigt som inte är så bra att checka in...) och då kommer min väska att bli kvaddad eller komma bort!
  7. Håller på att försöka lära mig HTML :-) Läser just nu en underbar bok men den fina titeln HTML och CSS :-))


Att det tagit lite tid att få till det här inlägget beror delvis på att jag ville kolla upp först att de jag valde att skicka vidare till inte redan varit med, och det är ju inte helt lätt... Följande sju vill jag skicka utmaningen vidare till, inte helt säker på att jag hittat sju "nya"... Men alla som vill, snälla, anta denna utmaning! Åtminstone skriva de sju punkterna.

Ja, listorna (punkterna o siffrorna) och diverse olika bakgrundsfärger i det här inlägget är alltså det än så länge blygsamma resultatet i denna blogg av läsandet av min favoritbok. Men, hmmm, Blogger gör om det mesta jag skriver i HTML-koden, antagligen för att den kör "XHTML 1.0 Strict" och jag inte har en aaaaning om vilken HTML-version jag använder när jag skriver själv... Det ska jag reda ut när jag läst klart boken :-)

Sen finns ju problemet med olika webläsare, jag har IE och där ser det ok ut men det kanske blir totalt kaos i andra webläsare...

I min andra blogg har jag ju gjort massor i mallen, som inte "syns" (om man inte råkar veta hur mallen "Stretch Denim" ser ut i original). Jag har ändrat på i stort sett varenda font, färg, bakgrunder, radavstånd, etc. (Det gjorde jag innan jag började läsa boken så det är väl kanske inte gjort på bästa sätt... men det blev som jag ville i alla fall).



Smaktest.

Salt- och vinägerchips, äntligen tillbaks! Och äntligen kan jag redovisa nåt gott i mitt smaktest! Men risken är väl att ni inte håller med mig... skaran som gillar "Salt & Vinegar Chips" som de heter (varför heter de på engelska!!!???) är väl inte så jättestor. Det är inte mina favoritchips men jag vill absolut ha en påse då och då.

7 kommentarer:

Hannis sa...

Okidoki!Spanska och datorer!
Jädrans vad du är duktig!
Då kan man alltså leja dig till att fixa i ordning bloggen när kursen är klar=))

Helen sa...

Den där Html boken skulle jag nog behöva läsa (men det har du nog redan förstått efter all hjälp du gett mig).

Anonym sa...

Jäklar, nu kom jag på att jag lovat att göra en sån utmaning hos några andra, faller lätt i glömska om man inte har tid direkt.
Hade gjort ett inlägg om mitt datarum som jag sparat för att ha när det tryter och så händer det nåt när jag gör inlägget om dotterns rum och det publiseras, såg det inte förrän nyssen. Blev snopen må du tro.

Ska försöka ta mej tid och ork men hinner nog inte förrän på onsdag.
Har dåligt med kvällstid denna vecka.

Kram !!!

Emma sa...

Haj gummsan!=) Kul att jag blivit utmanad, hinner inte just idag eftersom klocka e myyycket och jag ska upp snart...*suck*..men imorron hinns nog en utmaning med!!! Det där med russinen i lussebullarna håller jag VERKLIGEN med, ska bara ätas som dom e annars e dom blä!!!=)

Du verkar bli en hejjare på koder och göra snyggt i bloggen (de e de ju redan), jag fattar inget...e glad bara mina inlägg publiceras...men då kanske man kan be dej om hjälp ibland då när jag inte fattar!?;) Ha en skön Måndag, kramar emmsan

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vilken rolig utmaning!!
hoppas helgen var bra!
kram

Fröken Fräken sa...

Jag håller med om punkt 1 och 4. Men Excel..aldrig med min fot. Eller förkylning för den delen. Förresten så måste man ibland ge sig ut och cykla till loppisar även om man har snuva. Man kan ju inte försmäkta alldeles. Fast det var ju synd att man inte då gjorde något fantastiskt fynd med tanke på väder, vind och snuva.

Just nu känns det faktiskt lite som att det börjar bli väl mycket grejer hemma. Borde ta och rensa igen. Men å andra sidan är det ju bra att ha saker så att man kan variera, försöker jag alltid säga, att man då inte behöver handla nytt hela tiden. Nä, men en massa second hand köper jag ju ändå. Men dyrt blir det ju inte. Jag ska ta och rensa. Kanske under julen. Fast det är ju synd att förstöra allt pralinätande med källarrensning. Men typ till sommaren kanske??

Och imorgon måste man vara på jobbet 07.15. Sicket lidande denna Fröken Fräken står ut med!

svartataket sa...

Är den god? Ja här är jag..lite sent.. Tyvärr inte snabb! skön att det tog en vecka innan du själv hann göra utmaningen..haha
Jag ska ta tag i den om inte senast i helgen!!