tisdag 14 juli 2009

Ljusgröna fingrar?

Känner ni igen den här? Nej det gör ni inte för det är inte samma! Det är en ny!!! Det var ju i november som jag upptäckte en "pinne" bland bladen i min orkidéplanta, och "pinnen" växte till sig. Sen... har blomman vissnat... men nu är alltså en ny på gång, igen! Jag har kanske gröna fingrar ändå, lite? Gröna fingrar light ;-)

En ny 'pinne' i orkidén
Den här jättesöta plantan köpte vännen I ute på Rosendal i helgen. Hmmm, ja jag har fotat ner i hennes kasse så det är ju lite blandat där... men det är den med söta ludna blad och lila blommor jag menar. Kommer inte ihåg vad den heter, så klart... Klicka upp förstoring och kika närmare, den är ju så söt!

Jättesöt blomma
Kaxig, med "nya" ljusgröna :-) fingrar så bad jag om ett skott, så nu har jag en liten kvist som sörplar vatten i en gammal, liten, vas som kommer från min farmor, och jag tror bestämt att det redan kommit ett par pyttepyttesmå rötter!

Blomskott

4 kommentarer:

Hannis sa...

Se där!
Ditt nya kall kanske är trädgårdsmästare!
Orchidéer förstår jag mig inte på...
Dom verkar leva ett eget liv.
Men fina är dom när dom blommar.

Den ludna saken har jag inte en aning om vad det är men den ser fin ut=))

Virkningen tar sig.
Jag har nu fått i hop en ring!

Pysselpralinen sa...

Hahaha, jag skrattade högt åt din kommentar hos mig! :-) Det verkar som att du känner mig. ;-)
Jag tror faktiskt att tvestjärten skulle kunna få följa med, om han var ofruktsam vill säga och inte tog med sin gravida fru. För någon tveis-farm har jag nog inte plats för i nya hemmet. :-)

Egentligen skulle jag nog inte vara så längtig efter att få flytta om det inte var så förjordat långt mellan Småland, Stockhol och Göteborg. Stockholm är en härlig stad när man lär känna den, men när de flesta vännerna befinner sig söderut blir det inte samma sak. Och det är så svårt att pendla mellan olika orter, vännerna bor på ett ställe (eller på flera), pojkvännen på ett, föräldrarna på ett och systern på ett. Kanske är jag mindre tålig än andra, men då är det ju lika bra att jag inte håller på med sånt här...:-)

Men du är en av dem som förgyllt min tillvaro här. Ibland har jag spanat efter nån i spinningkläder när jag promenerat förbi Fridhemsplan (eftersom jag bara fått för mig att det är där nånstans du tränar:-). Lite knäppt kanske, men ibland blir man ju nyfiken på de personer man "blogg-pratar" med.

Gröna fingrar. Det är bra att ha. Jag ska öva mig. Fast orkidéer brukar faktiskt gilla mig, jag glömmer bort att vattna dem ungefär tillräckligt länge för att de ska trivas.

Fröken Fräken sa...

Din orkidee ger mig hopp inför framtiden. Ja, snart kanske jag också vågar mig på att skaffa en sådan och få den att överleva. Alla påstår ju att det är såååå lätt med orkidéer, men jag har mina tvivel!! Den där ludna saken ser ju ut som ett paradisträd, fast ludet? Och paradisträd är definitivt lättskötta! Mitt har flyttat ut på balkongen (där det nu börjar bli så växttrångt att jag inte riktigt längre får plats själv) och där stormtrivs det. Aldrig varit så blankt och grönt som nu!

Ja, inte trodde jag heller att jag skulle hitta en oläst Lang-are, men tänk va? Denna sommar har hittills varit mycket bra ur fyndsynpunkt! Men jag hyser faktiskt riktigt ordentliga rensarplaner. Vilken dag som helst faktiskt. Ska bara fira lite, sy lite, baka lite och slappa lite först. Man kan ju inte förta sig.

svartataket sa...

Javisst har du gröna fingrar :))
När man minst anar det så händer det något med blommorna.))'Trevlig helg!
KRAM