onsdag 29 juli 2009

Målning av Mackis pågår

Målning av en annan liten minibyrå pågår. Hmmm, jag läste att det visst var en cd-låda men den blir väl vad man gör den till? :-)

Här är Mackis. Den var egentligen slut när jag skulle handla, men en kille som jobbade där på "spara & förvara" eller vad det heter sa att jag kunde ta skyltexet, "det är ingen skillnad".

Mackis
Och jag trodde på honom ända tills jag kom till kassan, och insåg att det satt en sån här på. Men ok, jag ska ju ändå måla den tänkte jag, det är väl bara att ta bort den.

Prislappen på Mackis
Jag tog bort prislappen som satt med dubbelhäftande tape, och där under dolde sig ett hål, suck.

Hål under prislappen
Det är ju rätt jobbigt med returer på IKEA så jag kände att jag inte orkade, och den skulle ju ändå målas. Jag tog ett par tändstickor, sågade av och sandpapprade och det blev rätt ok.

Lagning av hål
Mackis var lite lackad men när jag målar helt "råa" grejer som Moppe och kataloghyllan så blir de ju lite "taggiga" när de får färg på sig. På såna brukar jag förbereda med att slipa/polera med sån här trollull (vet inte om den heter så på riktigt), och sen igen efter första och kanske andra lagret färg. Den är jättesnäll mot underlaget, gör bara så att det blir lent och fint.

Slipning med trollull

3 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Men, va taskigt med hålet.. Men du verkar ju ha fått det fixat! Tack för tipset med trollullen!

Hannis sa...

Det var det smartaste jag sett på länge med tändstickorna!

Tror att tabben jag gjorde med furun var att jag slipade med för tunt papper innan.
Jag slarvade helt enkelt=))
Men kvistlacka är ett alternativ,eller ta två vändor med grundfärg innan du målar med vanliga färgen.

Använder alltid vattenbaserad matt lackfärg.
I bland (Beror på vad möbeln har för färg från början)kör jag svart matt grundfärg bara för att kunna slipa fram den som patina när det är färdigmålat.

Ooo,Ivar!Jag laserade mammas Ivarhyllor.Dom blev skitbra!
Hon hade köpt Ikeas egen lasyr och den funkade fint.

Visst är dom billiga uppe på Söder!
Hade kunnat handla mycket där.
Gröna Anna har blivit lite trend igen verkar det som,var in på en loppis här och kollade och dom var också dyra.
Har du kollat Tradera?

Mari sa...

En sån däringa liten sak skulle jag ha på toan till alla småsaker, får se om den finns här på vårt stora varuhus. Va snopet med hålet men en klurig kvinna finner råd.

Ha det så bäst!