onsdag 1 april 2009

Vatten o bröd

Jag tycker inte om lingonsylt. Här är min favoritlingonsylt.

Och hur går det här ihop då? Jo, jag har köpt mitt livs första lingonsylt!!! Och då måste det ju alltså vara min favorit, eftersom det är den jag köpt mest av ;-)

Min allra första lingonsylt
Jag provsmakade lite sylt och, nä, det är inte gott, men det skulle vara ingrediens i ett bröd som jag skulle testa. Brödet är helt sanslöst gott och jag gissar att det är sylten som gör susen. Så, ja, alla är ju bra på nåt, och bröd är alltså vad lingonsylt ska ha som livsuppgift :-)

Receptet har jag hittat hos Mias tankar, sen har det blivit lite "man tager vad man haver" och jag har bytt ut en del ingredienser.

Gott bröd

Grovt Bröd

8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl havre/vetekli
1 dl linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt
2 msk ljus sirap
5 dl mild yoghurt


I stället för rågsikt tog jag 4 dl siktat dinkelmjöl + 4 dl fullkorn, kruskakli istället för havre/vetekli och A-fil istället för youghurt. "Bröade" formen gjorde jag med vetegroddar.


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke.
Rör ihop lingonsylt, yoghurt och sirap. Häll detta i bunken.
Blanda ihop till en deg. Häll degen i en smord och bröad avlång form.
Strö över lite rågkross och in i ugn ca 1 timma.
Stjälp upp brödet och låt det svalna.

Direkt ner i magen så fort det är skivat :-)
Med det här brödet så tror jag nog att jag skulle kunna leva på vatten o bröd. Hmmm, ok, smör också gärna :-) Fint med rågkross på men det hoppar jag nog över nästa gång, det sprätter omkring rätt så bra när man ska skiva brödet...


6 kommentarer:

Mari sa...

Förr åt jag inte heller Lingonsylt men med åren så har jag börjat gilla det, fast inte så att jag måste ha.
Brödet ser ju jättegott ut, är urkass på att baka så det överlämnar jag med gott hjärta till andra och så tittar jag på bilder och njuter.

Ha en bra dag!!

Emma sa...

Mmmm, vad det ser gott ut, känner doften ända hit=) Vad pysslig du e, din lampa blev ju hur bra som helst! Att du kommer på allt fiffigt!?;) Ha det bra, kram emmsan

Cilla sa...

Tusen Tack för din gulliga kommentar hos mig ;0)
Mmm ditt bröd såg också riktigt smarrigt ut..
En fin dag till dig!!
Kramen Cecilia

Fröken Fräken sa...

Jag är inte riktigt förtjust i lingonsylt heller. Jag gillar bara den som man fick i skolan (för typ en trehundra år sedan) som jag vill minnas var blandad med röda vinbär och var därför mer syrlig än sur. Det var rekorderliga grejer det!

Lisens soppbok kanske finns på Akademibokhandelns rea?
Efter en snabb kik dit så kostade den 279 pix där! Åh herregud! Det var ett väl saftigt pris.
Nu ska jag inte till Coop i veckan, men ska jag kika och se om den finns där åt dig nästa gång? Till facilt pris då?
Eller om du sätter hela familjen, släkten och vänkretsen i jakt på den? (för säkerhets skull, om den skulle vara slut här)

Lisas inredningsblogg sa...

Lingonsylt funkar *bara* till köttbullar hos mig, inget annat så du är inte det minsta "konstig" haha:)
Brödet ser riktigt mumsigt ut och tjusigt :D Duktig du är! kram på dig!

Unknown sa...

Tack för det underbara receptet. Sååå gott det blev. Själv gillar jag inte heller lingonsylt med älskar rårörda lingon så det var vad jag tillsatte istället;)

Önskar dig en skön söndag.