tisdag 18 november 2008

Kudde i klistret + Indiska

Jag såg en sån här variant på Panduro och kunde inte låta bli att testa... Klistra servett, ni vet :-) och nu för första gången på mjukt underlag. Men det går garanterat inte att göra som de hade skrivit, de hoppade över ett steg... att man måste måla med vit färg först om tyget (underlaget vilket som helst) är mörkt, annars "försvinner" servetten in i underlaget.

Hmmm, ja alltså, mitt allra första försök med decoupage var på en målarduk som jag först målade mörkbrun... och servetten blev så gott som osynlig...

Jag valde att måla ganska tunt med färg (sista bilden) och måla utanför är med flit för det är inte så lätt att måla färg och lim helt exakt på rätt ställe och då kan man kladda på lite extra i stället. Undrar om det finns ofärgad tygfärg... Eftersom jag målade så tunt så då blev det ingen bra "tätning" så när jag målade på limmet så sögs det liksom upp en hel del av tyget.

En sak som återstår är lite klurig... Det här är en innerkudde och man ska stryka på baksidan av tyget för att fixera... Näe, det går ju inte! Hoppas att det blir samma effekt om jag lägger på t.ex en kökshandduk och stryker.

Kudde med servettdecoupage
Blixten har gjort att den vita färgen ser mer framträdande ut än den egentligen är.

Blandade kuddar
Steg 1, grundat med färg, och knappnålar som märker ut var hörnen på servetten ska hamna sen.

Kudde grundad med vit färg
Jag kom snilleblixten att gå in på Indiskas websida för att se om julstjärnan jag köpte fanns på bild, men jag kunde inte hitta den. Däremot såg jag en jättefin kopp (79,50) som jag spanade på när jag var i affären, och en supercharmig klädhängare (795 kr).


Tekopp Indiska Klädhängare Indiska

10 kommentarer:

Bettan... sa...

Vad fint det blev! Jättesnyggt. Kul med lite egntillverkat pynt :)

Anonym sa...

Man måste våga testa och det blev ju riktigt bra!

Ska byta ut lite kuddar här hemma nu men får bli enkla varianter, hinner inte ett dugg just nu känns det som eller så är jag bara lat....tror på det sistnämnda.

Har inte ens gjort din utmaning ännu men jobbat 9 dagar av 10 och även i kväll men i morgon är jag ledig, så gött så. Måste få dubbdäcken oxå.....inte ens det har jag lyckats med.

Kram!!

Kram!

Jo sa...

Spännande att klistra servetter på kuddar! Hade jag aldrig kommit på! :)

www.gottablandat.wordpress.com sa...

wow, duktig du e! sant där hade jag aldrig vagat mig pa,., men de blev ju kanonfint!!

Helen sa...

Det är kul med decoupage men nu var det länge sedan jag gjorde nåt, kanske innan jul?

Hannis sa...

Coolt!!
Ser ju läckert ut.
Och vitt är ju fint=))

Helen sa...

Gud, vad nyfiken jag blev nu! VAd är det för nytt projekt du har på gång!

svartataket sa...

vad coolt!! det måste man ju testa när tid finns!!

Pysselpralinen sa...

Wow! du är verkligen en decoupagedrottning! Hade ingen aning om att man kunde överföra dem till tyg också, men det blev ju jättefint! Fast det är ju lurigt det där med fixeringen, svårt att stryka på känsliga tyger (märkte jag när jag tryckte på disktrasor). Frågan är om det är viktigt när det bara är en prydnadskudde?

Vad sugen jag blev på den där klädhängaren från Indiska, den har jag missat i butiken. Måste in och kika imorrn!

Vad glad jag blir för ditt erbjudande om bärhjälp, det är ju helt otroligt omtänksamt! Men jag tror att du kommer slippa kånka lådor för jag har lyckats tigga till mig lite hjälp redan nu i helgen och får då hjälp med att köra dit alla saker. Sen ska flytta sista lilla lasset om en dryg vecka och då hoppas jag att resväskor räcker.
Men tack så jättemycket för erbjudandet! =)

Jag är verkligen misstänksam av mig och det tog lång tid innan jag vågade börja leta bostäder på Blocket. Jag är också väldigt noga med vilka annonser jag svarar på. Men jag har insett att det även finns vanliga hyggliga människor som vill hyra ut rum/lgh så jag har lugnat mig lite.
Lägenheten som jag ska bo i ligger i en villa. Den är nybyggd, i en ombyggd del av villan. Har eget pentry & toa med dusch. Med andra ord bor jag avskiljd från paret som äger huset vilket känns jätteskönt.
Och jag har träffat dem och druckit te och pratat och tyckte att de var väldigt trevliga. Så jag hoppas att det ska gå bra. Vi var båda noga med att skriva alla detaljer i kontraktet korrekt så jag tror inte att det ska bli några problem. Men man kan ju aldrig veta och det har jag med mig i bakhuvudet...
Däremot tror jag inte att alla är så noggranna som jag och är man lite för snäll och naiv kan man nog bli rejält lurad tyvärr.
Tack för att du bryr dig, det är faktiskt himla hyggligt!

Fröken Fräken sa...

Coolt, häftigt! Alltså går det?! Klistra servett på tyg?!
Sicket deckarjobb du har gjort angående stjärnan! Och det är ju inte roligt alls med stjärnor som är knosade i toppen - och skulle inte heller vilja säga att det går att rätta till vad Granitpersonalen än sa.. Nu kollade jag med en som jag kursade med som sa att stjärnan inte var helt vit utan mer returpapperfärgade, och det var jag ju inte ute efter heller... Det kanske får bli så att jag lyckas hålla mitt löfte om att inte köpa några pappstjärnor i år (!)

Ja, det verkar bli rätt mycket resande nu. Och så ska jag även, på något vis, lyckas klämma in en jobbresa till Malmö också innan jul. Två av tre personer som ska med på den resan verkade mycket sugna på att hinna med att shoppa så jag räknar med det.. ;-) Alla vet ju att majoriteten vinner..