söndag 22 juni 2008

Stelton har fått ett nytt hem

Min röda Stelton-kanna som jag bloggat om tidigare har äntligen fått ett nytt hem, där den blir uppskattad. För den som inte orkar kolla det gamla inlägget om kannan så kan jag kortfattat säga att jag tycker Stelton är supersnygga!!! men att just röd (som jag fått av ett företag) inte passar in hemma hos mig.

Nu har kannan flyttat till vännen Malin och ska då få lära sig småländska :-) Den kommer att trivas finfint i hennes fina kök eller matrum och slipper ligga i sin kartong uppe på mitt städskåp.


Jag har just varit en jättemysig långhelg hos Malin och firat midsommar med hela familjen MMMM och vänner, och vi åt världens godaste midsommarmat.

Jag som inte alls är en "matmänniska" ("mat äter man för att överleva", har inte många favoriträtter) bara njöt och kunde inte sluta äta! Och Malin "tycker inte om matjessill" tog hur många bitar??? av matjessilltårtan :-) Jag jobbar på att få henne att lägga ut recept på silltårtan och västerbottenspajerna som skymtar i bakgrunden här bakom bulgursalladen som var mitt bidrag till buffén.


Hmmm, bulgursalladen ser inte mycket ut för världen, särskilt inte med tanke på att vi (jag) glömde lägga över den i nån mer inbjudande skål innan serveringen, men den är väldigt god och ett bra tillbehör till grillat t.ex, "Bulgursalladen" består egentligen mest av en speciell dressing som man gojsar in i en sallad bestående av bulgur och valfria grönsaker.

Dressingen:
  • 0.5 st citron pressad
  • 0.5 dl olivolja
  • 2 msk koncentrerad tomatpuré
  • 2.5 tsk spiskummin (2-3 tsk)
  • 1.5 krm cayennepeppar (1-2 krm)
  • 1 krm salt
Rör ihop och blanda sen med 4 portioner kokt bulgur + passande mängd grönsaker (t.ex 2-3 tomater, gurka, sallad, rödlök, rädisor + 200 gram fetaost). Tar man mindre mängd av bulgur & sallad så får man minska på mängden dressing så det inte blir för stark smak.

9 kommentarer:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

va bra att steltonkannan fatt ett nytt hem :-) fina bilder! kraaaaaaam

Anonym sa...

Hoppas den får det bra i sitt nya hem. Jag har en svart Stelton hemma och där trivs den bra :) Hälsningar Sandra

Malin sa...

Hej Monkan!
Ja det har varit en super trevlig helg med god mat.
Det regnar här idag oxå så jag har inte kunnat måla lekstugan idag heller... men skall nog hinna med ett inlägg med bild på lekstugan iaf.. ha det så bra och hoppas att du får en tvätttid i veckan:-)
Kram

Pysselprinsessan sa...

Hi hi! Bra att du hittade ngn som gillade rött! Jag hade nog gjort likadant som du... :)

Kramar

Annika sa...

Åh, så mycket gott! Jag älskar Västerbottenspaj! Helt rätt av dig att ge bort din röda Steltonkanna - den förtjänar ju bättre än att bara ligga i sin kartong! ;) Hoppas att du snart får en egen kanna, i en färg du gillar! Kram

Emma sa...

Hihi...ja den omtalade RÖDA steltonkannan!!!;)Hoppas den får det bra i sitt nya hem!?Ha det bra vännen, kram emmsan

Fröken Fräken sa...

Jag håller med dig, är ingen matfantast som kan hålla på och laga mat och greja, utan vill ha mat för att jag är hungrig.¨

Jag gillar verkligen Steltonkannan men dricker inget som passar för att vara i en kanna. The ska vara nykokat och kaffe dricker jag inte. Man kanske kan ha den som en prydnad?!

Vad är nu detta, kanske busstrejk när jag ska till Sthlm?! Skandal!

Anonym sa...

Åhhh vad fin!!!! Jag vill också ha!! TIhi
Kramis

Unknown sa...

Salladen ser så smarrig ut! Nu blev jag allt sugen. :) /Malin Inspiration & design