måndag 9 november 2009

Nygrädddat + smaktest

Nu låter det ju på rubriken som att det här ska handla om nåt som går att äta, men näe. Det ena absolut inte och det andra, knappt.

Det här är det nygräddade :-) bara vanlig decoupage! Eller ovanlig faktiskt, de här flaskorna ska nämligen gå att diska i diskmaskin, fast det är servett på. Det ska funka genom att jag istället för vanligt decoupagelim har jag använt "gloss medium", en glasmålningsprodukt, och sen bränt i ugn.

En balsamvinägerflaska som fått svart tulpanservett.

Balsamvinägerflaska med svart tulpanservett
En saftflaska med gula rosservetten (samma som på servettlåda ett).

Saftflaska med gul rosservett
Och här, självaste mirakelmedlet, glasfärgsmedium (och den står på en tygbit som jag köpte på Åhléns).

Glasfärgsmedium
Och tipset om hur man klistrar på glas hittade jag i den här boken. Det är en av böckerna som jag köpte på Hem-mässan i oktober, en billig bok (39 kr) som jag köpte för att hitta lite roliga inspirationsbilder bara :-)

Den boken kan jag verkligen rekommendera för den som vill börja med decoupage, det finns tips om allt. Vilka olika lack/lim man ska ha för olika underlag, steg för steg hur man ska göra, olika idéer om saker att göra - jag tycker ju inte direkt att allt är fint men jag var ju bara ute efter lite inspiration som sagt.

Hmm, undrar om boken finns att köpa eller om det var nåt restlager som såldes där på mässan... Ah, Adlibris har den, på norskt bokmål... för hutlösa 240 kr dessutom, och Sjukhusbiblioteket i Värmland... (dec 2007 i alla fall). Men kvittot, det har jag ju kvar! Bok-Klippet i Västra Frölunda :-) Kanske finns på liknande ställen då, som t.ex Bok-Skotten i Stockholm. Och kanske på lokala biblioteket? Men inte på nåt i Stockholm i alla fall vad jag kan se.

En toppenbok
Exempel på instruktion
Visst ja, höll ju på att glömma smaktestet! Vinterchoklad. Kan först börja med att säga, hur dum får man vara?! Jag såg chokladbitarna och (obs det var en snabbtitt!), aha nån typ av nötter, vad gott.

Sen smakade jag, tittade på bilden igen. Hmm, jaha, om det är en kanelstång där (hade jag inte alls sett förut), och chokladen inte innehåller tjocka bruna pinnar, så betyder det ju att kanelen den är malen och det, innebär ju så klart att allt som visas på den där bilden är malet och mina "nötter" är ju så klart ingefära och kardemumma...

Ok, den här var lite bättre än sommarchokladen, den med jordgubbarna (som jag köpte i somras och fortfarande har en bit kvar av i kylen... som jag glömt att redovisa här men haft på bild i min andra blogg), och jag är ju faktiskt förkyld nu så smaksinnet är väl inte riktigt på topp och den är väl tänkt att vara god :-) Kardemumma, ingefära, peppar, kanel, nejlika, vanilj, det kanske ska vara nån sort pepparkakssmak.

Vinterchoklad

6 kommentarer:

Rita sa...

Oj, vad mycket fint du har i din blogg. Måste kika runt lite mer.
Den chokladen har jag inte sett än, men måste helt klart testas, jag älskar choklad =)
Ha en bra dag!
Kram Rita

Vero sa...

Visst är det skoj med decopage. Jag har också det limmet och kan diska i maskin, men ännu har jag faktiskt inte gjort något på glas som måste diskas. =)

I helgen ska jag göra en julbricka med servetter tänkte jag. Eller rättare sagt, brickan är i trä... Hihi...

Servettdecoupage här hur skoj som helst.

Ha det gott. Tittar gärna in igen.

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Hmm...skeptisk till chokladen...

Skojigt med decoupage som går att diska! Hade inte gjort decoupage tidigare, förrän i förra veckan. Redovisning kommer nog på bloggen...så fort jag är hemma och kan fota när det är ljust!

Hoppas du har haft en riktigt fin onsdag!

StrandviksVillan sa...

Tjena!
Oj, decoupage är verkligen kul! Jag har bara gjort några småsaker, måste absolut testa igen!

Mina amaryllisar köpte jag från Ellos förra vintern, dom är verkligen snygga. Det lär ska finnas fina på Hemtex nu också.
Ett tips tills du ska plantera dina äkta lökar är att först låta dom ligga och dra i vatten över natten. Sen ska du inte alls vattna i krukan förrän knoppen börjar slå ut. Om man vattnar för mycket och dessutom mörkt så blir den bara jättelång.
Lycka till!

Monkan sa...

Jag tycker att både den i somras och vinterchokladkakan var goda! Men den senaste tröttnar man snabbare på, tror jag, då den smakar så speciellt. Ha en trevlig helg!

småttogottoblandat sa...

urk...den med jordgubbar var inte god...så denna vågar jag mig inte på ens...hahahahh...brrrr ewa