lördag 13 december 2008

Luciabulle (garanterat russinfri)

Lucia, då äter jag Luciabulle. Bland lussebullarna bakar jag varje år en Luciabulle :-) En speciallussebulle som ska ätas till frukost på luciamorronen.

LUuiabulle
I år känner jag mig lite lurad på luciafirande. Jag hade vänta mig att det igår 1) skulle sitta en lapp utanför matsalen på jobbet som vanligt om vilken tid luciatåget skulle komma och 2) att det som vanligt skulle vara på eftermiddan.

När jag kom ner till matsalen på lunchen så såg jag en lapp inne i restaurangen... att det varit lucia klockan 9... HUR kan de göra så?! Fel tid, och infon på fel/nytt ställe (jag och jättemånga andra äter matlåda nästan varje dag istället för i matsalen). Å andra sidan så skulle jag ju ha varit tvungen att smita från ett möte för att kunna kika på lucia... Men orättvist är det!

Lucia på en lördag, men då behöver de väl inte sända lucia på tv redan klockan 7? Då gick jag inte upp :-) men jag är världsmästare på att spela in program och kolla efteråt :-) så det blev Luciabulle + fil & müsli till inspelat luciaprogram, men det är nog inte så värst live ändå. Jo, det är pepparkaka i filen också, självklart :-) Och det var nog en aning saffranssmak på müslin också eftersom jag gjorde den efter bullarna igår.

Luciafrukost
Fas Två i julpynteriet har inträtt, tomtar & sånt har fått komma upp från förrådet :-) Nu ska jag börja julkortsfunderandet, tänka ut hur jag ska göra, hur de ska se ut, om jag har allt som behövs. Annars måste jag ju gå till Panduro imorron, oooh så jobbigt ;-)

Tomtedags

8 kommentarer:

Jo sa...

Nämen! Så kan man väl inte göra? Vad synd att ni missade firandet! :(

Jag orkade inte heööer gå upp imorse, så det får bli reprisen som tydligen är kl 20 ikväll... :) Ha en go lussekväll! :)

Sara sa...

Åh den lussebullen såg smarrig ut! De visar luciatåget som sändes tidigt imorse ikväll kl 20 på svt annars:)

Hannis sa...

Kan tänka mig att det blir/blev en svår och lång promenad till Panduro,hehe!
Snacka om julpysslig..Bakar och står i!

Själv har jag tillbringat lucia i ett garage,målandes.
Men inte till mig själv för en gång skull=))

Anonym sa...

Här har det inte setts en Lucia så långt ögat når, såg en kärring med glitter i håret på köpcentrat igår men hon räkans ju inte.

Tyvärr gillar jag varken russin eller saffran men en utan detta kan slinka ner.

Va söta de små tomtarna var....

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och sen se om jag kan somna om en stund. Ska jobba journatt så då är det skönt om man kan vila en stund om man inte sover så bra borta.

Kram och ha en bra tredje advent!!

Fröken Fräken sa...

Fas två av julpyntandet inlett här med! Världens snyggaste gran har nu kommit in och pryder vardagsrummet på ett förnämligt sätt :-)

Här skedde Luciatåget på jobbet redan kl. 08 i fredags. Turligt att man är morgonpigg (moahahaha!) och inte missade det. Faktiskt var det väldigt stämningsfullt, så det kändes mer som om det var Lucia i förrgår än igår.. Det har serverats köpeslussekatter här, och inte är det ju samma sak som hembakade...

Äntligen läggs sista handen vid julkorten! Här skrivs det adresser, knyts band och grejas med glitterpennor. För jag har ju plötsligt insett att korten visst ska iväg senast tisdag för att komma i tid!! Vaddå, inte kan det väl bara vara en och en halv vecka kvar till jul?!

Annika sa...

Vilken härlig tradition med en speciallussebulle! De ser goda ut dina lussebullar! ;) Kram

Pysselprinsessan sa...

Vilka söta tomtar! Här har jag inte sett någon lucia alls! De firar inte lucia på island. Konstiga människor! :)

Tack tack för utmärkelsen! Den ska snart få en plats i min kategori! :) Har bara inte hunnit än... :D

Kramar

svartataket sa...

Nä Lucia klockan 7 ställer jag inte klockan för en lördag...
konstigt..