söndag 7 december 2008

Dödssynd eller bara lite fusk? + Utmärkelse + Julkort

Jag måste erkänna en sak... Jag har tänt på, alla fyra ljusen! Är det en dödssynd, eller bara lite småfusk?

Men varför gjorde jag det då??? Skulle bara testa om alla funkade ;-) Näe, det är helt enkelt så att ljusstaken sa till mig "jag vägrar att ha en liten stump på ena sidan och hela ljus vid sidan om". Och eftersom ljusstaken varit så snäll och kommit hem till mig så var det ju bara och lyda.

Sen hör det ju till saken också att jag håller med min ljusstake. En snygg jämn sluttning går också bra, så i köket eldar jag normalt och "lagligt" (men är noga med att elda så att det blir som jag vill ha det...). Och det är ju faktiskt lite skillnad, den i köket är ju tänd när man äter/fikar och då kan det ju vara bra att hålla koll på adventerna, bränna rätt antal ljus, men den i vardagsrummet (= också sovrummet i mitt "palats") är ju för dekoration, så där ska det brinna så många ljus som möjligt :-)

Adventsljusstake
Av Hannis har jag fått en utmärkelse, det gillar jag inte, för då kan jag ju inte ge den till henne! :-) Hannis som pysslar o fixar, målar vitt vitt vitt och allt blir så fint. Även om hon nån gång skulle byta alla sina vita färgburkar till blåmetallic eller nåt så kommer hon ändå för mig alltid vara vit färg-drottningen :-)
Bloggfriends utmärkelseDet verkar inte finnas några "regler" om hur den ska skickas vidare, till hur många t.ex, och egentligen hade jag tänkt skriva att den är till alla, men så... känner jag att jag nog ändå måste skicka den "på riktigt", så att jag är säker på att den kommer till några favoritbloggar.

Jag skickar vidare "Blogfriends" till nedanstående, utan inbördes ordning så klart, men jag måste tillägga att de två första är de som fört in Wordle i mitt liv :-) och utmärkelsen är ju en sån skapelse.


Ja, apropå Wordle, jag har gjort ett julkort à la Wordle till grannarna. För några år sen startade vi en tradition i huset, att alla som vill kan skriva ett julkort till grannarna och hänga i julgranen i entrén. Nu så får vi ju inte längre ha julgran inne men det finns en hylla de kan stå på.

Julkort

(Jag har strukit över viss info på kortet här, och texta, nä det kan jag verkligen inte).

11 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon!

Klart man kan tända alla ljusen, gillar inte heller när det är en stump kvar.....brukar oxå fyra på alla och flytta om lite. Det får man jag lovar. Bara att lyda ljusstakens order.
Var riktigt trött idag när klockan ringde, ja den ringde faktiskt idag och jag sov till halv 5, så gott. Upptäckte precis att jag jobbar kväll, jäklans skit rent ut sagt. (Jag som annars brukar vara upp vid 3 tiden......)

Jag fyndade lite igår som jag håller på att pyssla med nu, ska bli kul att se resultatet....

Tack för utmärkelsen, du är för himla gullig...

Bra tips med julkort i Wordle, nåt för mej som inte är så påhittig när det gäller sånt.
Blev super!!

Funderar på att dra nåt gammalt över mej och krypa ner i sängen men lär väl inte kunna somna om nu.

Kram och ha en goer dag!!

Anonym sa...

Gillar ditt grepp med att tända alla ljusen - så klart att man får fira advent och jul och allting annat också för den delen precis som man själv vill!!! :-D Traditioner är till för att brytas, brukar väl en del också säga, förresten!? ;-)

TACK goa du för att du vill ge utmärkelsen vidare till mej! :-)

Och tack för dina härliga kommentarer i min kal-änder! :-D

Ha en FIN dag! :-)

www.gottablandat.wordpress.com sa...

inne med en kraaaam! hoppas allt är bra!!!

jennys hus sa...

Åh tack snälla!! vad glad jag blir:-)

julkortet blev ju superfint! En bra idè att göra dom med wordle:-)
Kram/jenny

Sara sa...

Vilket härlig blogg du har! Visst är det lite jobbigt med adventsljusstaken, man vill ju att de ska brinna fint i sluttande riktning och så får man släcka de i tid och så...gillar din variant att tända på alla ljusen!

Anonym sa...

Vilken smart idé med ordmolnet!!! Jag älskar ordmoln, och julkort...så det är ju kanonbara! Kram Kikan

Anonym sa...

Tack, jag blev riktigt glad för din utmärkelse! Hihi jag tycker du gör helt rätt som tänder alla ljusen. Kram på dig

svartataket sa...

klart man får!! ingen dödsynd!! hihi

Pysselprinsessan sa...

Åhh! Tack fyrir! Som man säger på isländska! :) Det värmer!

Självklart ska du tända alla 4 ljus! Mot strömmen ska vi gå!! :P Det är ju tråkigt om alla gör samma samma! :)

Vilken kul grej med julkort till grannarna! Synd bara att ni inte har kvar granen!

Kramar

Fröken Fräken sa...

Ja eftersom mina ljus som jag tänkt ha nu var slut på IKEA så har jag liksom kommit av mig med adventsljusen. Jag blänger lite på ersättningsljusen men tänder dem gör jag inte. Däremot tänds andra ljus i det fräkenska hemmet. Och så måste jag kolla att jag blåst ut dem tio gånger innan jag kan åka hemifrån dagen efter. Det är inte lätt det här med att mysa.

Jag skulle nog ha gjort mina julkort i Wordle, för då kanske det fanns en chans att de skulle bli klara någon gång. Nu inser jag att jag måste köpa nya kuvert som rymmer mina gigantiska kort..det tar aldrig slut..

Malmö var trevligt, mycket trevligt. Hittade en del finfina affärer, fast inga tygaffärer. Däremot smet jag in på Gudrun Sjödens och köpte ett alldeles för dyrt tyg egentligen. Men det var ju helt bedårande!

Hm, har inte riktigt sett programmet för resandet under våren, men herregud någon gång får det bli Sthlm också, utan att jag blir sjuk tänker jag... Hm, Upplandsgatan, så det finns gömda pärlor där..? Ja, en mer utömmande utvärdering av butiksutbudet skulle ju gärna läsas!

..och muchas gracias för utmärkelsen!

Emma sa...

Tack gulligaste du för denna utmärkelse=)Blir så himlans glad, ska försöka skicka den vidare så fort jag hinner, är mycket nu i dessa tider!!! Vi har dessutom sålt vår matsalsmöbel i ek, gick på bara några timmar...trodde jag aldrig!? Så nu har jag beställt ett nytt från Mio...kommer nästa TORSDAG, längtar!=)

VET DU VAD?? Nu ska jag göra liknande julkort som du gjort, tyckte det var en kanonbra idé gummsan!!!

Ha det bra, kramar émmsan