fredag 12 september 2008

Reservknappartillkläderburk

För ett tag sen köpte jag den här gulliga burken på Panduro. Kunde inte motstå :-) Just då hade jag ingen direkt plan, mer än att den måste stå framme, inte gömmas undan i tygskåpet (underdelen på vitrinskåpet i köket). Sen kom jag på att den är perfekt att ha till alla reservknappar som man får till kläder man köper, när de inte är fastsydda på tvättrådet.


Varför spar jag alla dessa knappar? Jag menar, hur ofta tappar man egentligen en knapp, på riktigt, så att den kommer bort alltså? Fast jag rensar ibland och försöker sortera bort knappar till kläder som jag kastat eller gett bort så är det... knappkaos, typ en livstids samling... De har fått trängas i en av lådorna i vitrinskåpet ihop med trådrullar, saxar, resårer, band, mm mm. Dessutom så sitter varje knapp ihop med prislappen/lappen från plagget där det stod vad det var för kläd + färg och även om de legat i diverse påsar så har det ju varit rörigt. Men nu så är det över, så länge man inte öppanar burken :-)


Det blev lite plats över i inlägget ;-) så jag tänkte jag skulle ge ett exempel till på min klantighet. Igår skulle jag ta ut en kryddburk från skåpet, den stod lite illa till så jag råkade komma åt en annan, som föll... ner i golvet... Locket sprack och massa röd paprikakrydda spreds över golvet. Min specialköpta krydda från Mallis, suck. Och... i fallet träffade kryddburken (av glas) en tallrik, som så klart sprack. Sen skulle jag steka lite och, jag fattar inte, jag använde stekspade men ändå lyckades jag bränna mig på handen. Hopplös människa.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken gullig burk och så bra den kom till användning. Det där med knapparna känner jag igen, mina hamnar oftast i kökslådan, fråga mej inte varför. Sen blir det en rensing och då hamnar de i där de ska vara, i sylådan.

Det lät inte som någon bra gårdag hoppas denna blir bättre!!

Kram

Anonym sa...

Gomorron! :-)

Vet du vad som händer ibland när jag öppnar ett av skåpen i köket? Jo, då "regnar" det såna där reservknappar!!! ;-) Precis som du så sparar jag dom - men inte i en sådan tjusig burk... Utan de hamnar i skåpet fritt liggandes på en hylla framför några saker som sällan eller aldrig plockas fram... Och med tiden så har det blivit en ganska stor hög med knappar, och ibland händer det att det blir nåt slags "snöskred" bland dem så några trillar ut när man öppnar... Men de är ju inte så tunga så ingen eller inget kommer till skada när det händer - som väl är! ;-)

Ha en härlig dag!!!

Hannis sa...

Mina hamnar då alltid i nån låda och resultatet blir att jag aldrig hittar dom om jag tappar nån knapp..
En burk skulle ju inte vara en dum idé!

Med oturen du hade i går så betyder det att du kommer att få en dessto bättre tur i dag!
Köpa lott kanske*skrattar*

Lisas inredningsblogg sa...

Så söt burk! Ja undra varför man sparar dessa knappar och jag har dem överallt.. i byrålådan i skåp, i en annan låda.. sucksuck. Borde kanske också få lite bättre ordning :D
Ahh trist med kryddan, tallriken och att du brände dig. Men det heter ju som sagt att en olycka kommer ju sällan ensam.
Hoppas att helgen blir bättre!!
KRAM

Helen sa...

Vilken gullig burk, jag älskar nästan alla Panduros burkar så jag brukar få hejda mig. Får inte plats med alla.

Hannis sa...

Alltså..
Jag skrattade så jag blev tårögd av din kommentar!
Du är bara för härlig!
Tack!!Du höjde min Lördagmorgon!

Och passa dig..
Jag fortsätter att smyga runt och viska vitt vitt mera vitt!

Största morgonkramen går till dig!

Ps.Som tröst cyklade jag till färgaffären och köpte upp mig på "lite"färg,kan ju vara bra att ha på lager om det tar slut=))

Fröken Fräken sa...

Okej, en burk för sådant skulle jag nog behöva inhandla också. För jag lever ju efter det att om man slänger bort de medföljande knapparna så sprätter originalknapparna iväg. Nu ligger det sådana där små påsar överallt, och är ju omöjliga att hitta om de skulle behövas. Jag MÅSTE ta och ordna upp kring syhörnan, få det lite mer praktiskt, inte bara snyggt.

Jo, soffkuddarna har klätts om, problemet är att resten av soffan skulle behöva kläs om också. Och så är den för liten, man kan sitta två pers i den och emellanåt skulle man ju gärna vilja få plats med någon till.. KArlstad är rätt lik min nuvarande i modellen, vill ha en rak och klassisk modell, inga svängda ryggar eller trekantiga schäslonger.. igår på Kupan var det en karl som längtansfullt tittade på skinnsoffor i den bulliga varianten med "solfjädersrygg" i gammelrosa... jag fick mardrömmar av dem fastän jag var vaken!!

Nä, nu är det dags att ge sig ut och göra lördagen till en redig pysseldag. Här ska till Återvinningen, fin butik där jag ska kolla hur de målat sina MAdonnafigurer (har tänkt härmas), mäta upp skåp och sys gardin till sovrummet!

Anonym sa...

Hjälp vad söt!!!
Kramis

Anonym sa...

Svar: Hihi skylten (och statyn) finns på campus i växjö. Ärligt talat är nog skylten roligare än statyn! :)

Angående att lämna mailadress vid kommentarer så är det en väldigt vanlig företeelse på bloggar. På de allra flesta måste mailadress lämnas, helt enkelt en säkerhetsåtgärd.

Och jag skulle också behöva ha en burk för alla extra knappar. Nu ligger dom lite överallt i lägenheten och jag är rädd för att jag inte kommer hitta dom när jag väl ska ha dom! :)

Kram
/Johanna

Pysselpralinen sa...

Söt burk.
Och bra idé! Jag har alla mina gamla knappar och grejer sparade i en gammal plastlåda som tidigare varit hem för tops. Den har dock inget lock så knapparna ramlar liksom alltid ut och ligger utspridda i byrålådan. Det är inte smart förvaring.

Tack för dina tips på länkar! =)
Nu ska jag börja länka järnet! Fast jag behöver lite inspiration, just nu står det lite still på pyssel/idé/inredningsfronten.