onsdag 19 mars 2014

Sytt ett till förkläde, som inte ska vara fint :)

Mitt gamla (köpta) förkläde var ju vansinnigt fult så jag sydde ett nytt i somras, men det känns lite för fint för att användas... Nu menar jag alltså inte att jag sytt världens finaste förkläde :) och den rätta termen kanske är "opraktiskt". För ja, jag sydde ju ett vitt förkläde.

Vitt förkläde, opraktiskt

Jag visste ju redan när jag sydde förklädet att jag nog inte skulle kunna använda det när det som mest behövs, som t.ex när man tillagar något med krossade tomater, som har en viss förmåga att skvätta omkring i köket... Men det såg ju så fint ut på bilden i mönstret, så jag ville så gärna :) Och jag kan ju ha på mig det t.ex när jag bakar, inte för att behövs direkt utan mest för att faktiskt använda det :)

När det gamla urfula förklädet förvandlats till dammtrasor så föddes alltså behovet att ett förkläde som jag faktiskt kan använda :) Och vad passar då bättre än ett i typ tusen färger så att vad jag än lagar för mat eller vad jag än bakar, så kommer eventuella fläckar liksom bara försvinna in i det allmänna virrvarret av olika mönster!

Sytt multifärgat förkläde

Det vita förklädet har ju massa detaljer som grön kant runt om, löstagbar "hand wiper" på framsidan och d-ringar för att reglera bandet runt nacken. Alltså massa jobbiga detaljer att sy :) så med det nya förklädet hoppade jag över allt sånt.

Förkläde nummer två har istället en kanal på baksidan av ärmhålorna (eller vad man nu kallar det) och genom kanalen ett långt band som går runt nacken och är knytband i midjan.

Förkläde med knytband genom kanal

Och att trä bandet genom kanalen gick som en dans med det härliga verktyget loop turner. Det är väl i första hand tänkt just för "turn", dvs vända nåt smalt och knepigt, men funkar som sagt även utmärkt till att dra igenom band, resår etc, så länge som kanalen ryms på pinnen.

Vad jag har förstått så ska man haka i den lilla kroken i tyget som man vända eller bandet som man ska dra, men jag har ibland råkat ut för att kroken tappar taget, framför allt om man gör en liten paus när man håller på och drar. Och man får börja om från början :( För att motverka det så brukar jag fästa en liten säkerhetsnål i det som jag ska vända eller dra igenom, och greppa i den istället, och då funkar det klockrent att dra. Och om jag ändå skulle tappa greppet så tror jag faktiskt att det skulle kunna gå att få till ett nytt grepp och inte behöva börja om från början.

Säkerhetsnål för bra grepp med loop turner

2 kommentarer:

Jo sa...

Vilken smart pryl! Och vilket fint förkläde! :)
Våffeldagen är inte förrän den 25:e så jag tjuvstartade lite! Men det var det värt!! :)

choicesbyannie sa...

Vilket fint förkläde, gillar färgerna. Äppelskåp kallad denna typ av skåp då de har äpplen ingraverat i skåpen, trädlaget är ek. Det är ett fantastiskt skåp men de käkar ljus och det gillar jag inte. Så målat kommer det bli och ångra mig gör jag kanske;)
Kram