tisdag 11 februari 2014

Jag, en lyllis med amaryllis!

Orkidéerna är stabila som tusan, blommar pålitligt som bara den i december. Allihop, tre vita och en rosa. Sen ska vi inte säga för mycket, men de vita brukar även blomma en sväng under sommaren. Här är t.ex "trean", som har vänligheten att blomma med tre stänglar varje gång.

Blmmande orkide

Men... Vem är det här då, som dyker upp bland orkidéerna?!

Amaryllis omgiven av orkideer

Jajamensan, en amaryllis! Världens skummaste. Första knoppen blommade sent, en bit in i januari, och var värsta floppen. Knappt hade den börjat slå ut förrän den vek sig och knäcktes. Skräp. Så jag hade ju inte mycket hopp om att jag skulle få se andra knoppen slå ut, men hällde på en skvätt vatten och tadaaaaa! Andra knoppen blommar, NU! Februari, heeelt galet.

Amaryllis, i februari

6 kommentarer:

Hannis sa...

Men hur gör man egentligen med orkidéer? För mina blommar liksom aldrig om...Dom är så vackra först men sen kommer dom aldrig igen.
Tips tack=))

Jo sa...

Härligt med en blommande amaryllis! Jag hade varit nöjd o den hade blommat alls! :)
Orkidéer är lite roliga, det är nästan så att de blir bättre av att misshandlas och glömmas bort bakom en gardin. Dina ser jättefina ut!

Tinis vita hem sa...

Tack för din kommentar hos mig! Jag ser att du gjort mycket med servett-teknik och dina kassar är oxå jättefina :)
Servetter är nog ett fint och billigt pysselmaterial :))
Ha en god fortsättning på veckan!
kram Tini

choicesbyannie sa...

Men så roligt med amaryllisen, för det är en vacker blomma oavsett om den väljer att blomma i december eller februari;)
Kram
Annie

Maria-Snickaregården sa...

Vackert den blommar. En ståtlig blomma om det är december eller februari.
Kram Maria

Scaniatjejen sa...

Så vackra blommor! Jag har fått min orkidé att blomma om (för första gången) så jag är jättenöjd.=) Härligt med amaryllis också! Tyvärr blev det ingen sån för mig i år.