fredag 10 januari 2014

Bara för att det är roligt :) sytt ett örngott

Surfade runt bland bloggar och råkade hamna i ett par som visade jättefina örngott och vips så hade jag bestämt mig, jag måste också sy örngott!

Behöver jag några? Nej. Har jag plats för några fler i garderoben? Neeeej. Men det verkade så roligt bara!

Har jag några turkosa lakan? Nix pix. Vilken färg på tyg köpte jag till mina tänkta örngott? Jajamensan, turkost. Ratade jag alla rosa tyger och tänkte "nej nåt i rosa har jag inte"? Japp det gjorde jag. Finns det rosa inslag i mitt påslakan? Ja utan tvekan.

Så nu får jag ta och kolla igenom mina lakan och se om jag har nåt som det här örngottet kan passa till. Eller fixa till så att det passar :)

Örngott i två turkosa färger

Började med att sy ihop ljus och mörk del för fram- och bakstyckena. Overlockade kanten, så klart :) pressade upp och sydde stickning på rätsidan.

Sytt ihop örngottets delar, avigsida

Sytt ihop örngottets delar, rätsida

Bakstyckets ljusa del sydde jag i dubbelt tyg, för att man ska slippa se avigsidan av tyget. Insidan av örngottet kan ju synas lite ibland.

Örngottets bakstycke

Framstyckets ljusa bit är extra lång istället, den ska ju bli invik också. Kanten har jag vikt en cm och sen en till och sytt en fåll.

Örngottets framstycke

Sen har jag lagt fram och bakstycke räta mot räta och "förlängningen" av framstycket viker man över bakstycket och syr ihop kanterna. Jadå, det blir rätt sen i slutänden :)

Örngottets delar räta mot räta

Och ja, ni läste rätt. Jag la fram och bak räta mot räta, jag sydde med andra ord inte nån "inkapslad" örngottssöm här, den som jag kört på mina tygkassar. För jag ville ju köra overlock! :) Men på nästa örngott då ska jag göra på det Rätta sättet, som jag lärde mig en gång i tiden på syslöjden i högstadiet (alltså först aviga mot aviga sen räta mot räta). Nästa örngott? Jamenvisst, flera örngott ska det bli! :)

Kanterna sydda med overlock

Och så var det gejen med att fästa trådar på overlocksömmar, då är garnnålen väldans bra att ha.

Fästa tråden på overlocksömmen

Och titta minsann, det blev ett örngott till slut av alla tyglager :) Med rejält invik.

Invik på färdigt örngott

Tygmåtten:
  • Fram- och bakstycke mörka delen, längd 92 cm som viks på mitten (= 45 + 45 och 1 cm sömsmån till vardera sidan), bredd 52 cm (= 50 + 1 cm sömsmån på vardera sida)
  • Bakstyckets ljusa del 32 cm som viks på mitten (= 15 till insida och 15 till utsida och 1 cm sömsmån till vardera) och 52 bred
  • Framstyckets ljusa del 36 cm (= 15 till utsida + 1 cm sömsmån och 18 till insidan/inviket + 2 cm fåll) och 52 bred
Färdigt mått 60 x 50.


3 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Jag har sagt det förr men säger det igen.
Du är så duktig på att sy.
Jättefint örngott och man kan faktiskt ha de som finkuddar i soffan också.

Tack för varningen om Paraplyaralian. Jag ska verkligen hålla ögonen öppna. Minsta lilla tecken på spinn och den åker ut fortare än kvickt. Så tack än en gång.

Tack för fina ord om mina ljusstakar och skrinet och om mina burkar.

Önskar dig en fin dag. Här ska snart beges till jobbet i några timmar sen tar jag helg.
Kram
Annie

Madeleine Berglund sa...

Ååh vad fint, vilka färger, jag blir riktigt glad av dom. =D Ja, måttbandet är en riktig tio poängare. Jag köpte det från bagaren och kocken faktiskt. Kram Madde

Jo sa...

Så snyggt och ordentligt du har sytt (även om du hoppade över örngottssömmen ;) )
Det är kul att sy örngott och kuddfodral, men det finns ju risk att man inte riktigt vet var man ska göra av alla!

Jag tycker definitivt att du ska sy dig en fuskpolo :) Jag använde ett bodymönster till Ullharen, mest för att få till rätt storlek runt halsen. Första prototypen blev för vid. Det är dubbelt tyg i hela, förutom själva kragen. Om man vill ha dubbelvik även i den kan man ju såklart ha kanintyg på ena sidan av den också! ;)

Jag sydde ihop allt räta mot räta och avslutade med att sy en "rå" overlocksöm runt hela. Man kan ju vändsy, men jag tycker faktiskt att det blir lite fint med OL-söm också.
((Tjoa till om du vill ha småmönster att sy efter, det går ju rätt fort att sy små kläder. Plus att de små inte har samma krav på passform, det är ju inga insnitt eller så på deras kläder! )