söndag 4 augusti 2013

Hopvikbar kasse

Jag har en ganska så (rejält) rymlig handväska, och den är alltid... proppfull :) Så det behövs alltid lite mer plats och därför brukar jag ha en tygkasse i beredskap, ifall jag skulle handla nåt, eller gå till Bibblan och låna en bok t.ex (det har blivit mycket Bibblan i sommar).

Har ledsnat lite (rejält) på min piffade gratiskasse så jag började leta alternativ och hittade den här charmiga i 101 idéer.

Tips från tidning, hopvikbar kasse

Det var det jag skulle ha lime-tyget till, som jag köpte i mitt Svaga tillstånd härom veckan, då när jag bara skulle ha vitt tyg :) Men lime-tyget var ju faktiskt också planerat, för att kombineras med ett mönstrat tyg från mitt Tyglager. En stuvbit som jag köpt vid nåt tillfälle.

Ja, så här blev alltså min variant av kassen. Jag gjorde handtagen lite längre än på originalet så att jag också kan hänga kassen på axeln, inte bara bära i handen.

Sytt hopvikbar kasse, lite retro

Nån lämplig spets hade jag inte på lager, ingen som jag vill använda på en simpel kasse i alla fall, så jag körde en liten dekorsöm istället.

Dekorsöm på hopvikbar kasse

Och så hittade jag en passande knapp i min Knappsamling.

Knapp på hopvikbar kasse

Kassen är sydd med nåt som jag kallar "örngottssöm". Jag kallar sömmen så för att det var en söm som vi skulle använda när jag gick i skolan och vi sydde ett örngott. Man syr ihop fram- och bakstycke aviga mot aviga, nära kanten, och sen vänder man och syr ihop räta mot räta, så att tygkanterna liksom kapslas in. Och ja, sömmen har förmodligen nåt riktigt namn :) Den lodräta sömmen här på insidan alltså.

Vändsytt med inkapslade tygkanter

Sen rullar man bara ihop och har kassen i beredskap i handväskan!

Hoprullad hopvikbar kasse

8 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Men så fin och så smart. Du är verkligen duktig på att sy ( och mycket annat med såklart)
Önskar dug en fin dag

sinneskatten sa...

Så himla smart! Jag som alltid har sååå mycket att bära på. En extra kasse i kassen, den idén snpr jag omgående.

Ann-Sofie sa...

Snygg blev den också, din stuvkasse. Man borde... kanske när det blir vinter och mörkt.....

LisaMatilda sa...

Hej
roligt att få kika in här hos dig. Många fina idéer!

HönaPöna sa...

hej... kul att hitta till din fina blogg, vilken smart kasse du har sytt, verkligen fiffigt!

Systeryster och jag .... sa...

är väldigt svag för tygkassar och att man kan variera i det oändliga...
härlig blogg du har

Scaniatjejen sa...

Hej! Va kul att du tittade in till mig precis då! Känns bra att börja igen. Fototriss måste jag kolla upp, tror det är nytt för mig. Vilken kanonbra kasse du sytt! Ska försöka mig på den där örngottsömmen, den såg väldigt fin ut. Ha det bra så länge!

Fiff sa...

Himla fin den där kassen!