onsdag 4 juli 2012

Annan typ av blomma, och mer av krympplast

Jooo, det var det där med att jag inte gör pyssel för skojs skull utan bara på blodigt allvar ;) alltså bara sånt jag behöver. Jag har nu infört en öppen tolkning av ordet "behöver", det skedde i och med att jag kom på att jag behövde testa att göra en grej. Alltså behövde. Fritt fram att pyssla med andra ord :)

Och det jag behövde, testa, var att göra en blomma med en sån här. Jag vet inte om den har nåt namn direkt, men på förpackningen står Kanzashi Flower Maker, och jag köpte två olika storlekar på Syfestivalen i våras.

Mallen Flower maker för att göra tygblommor

Man lägger tyg på den och klämmer ihop, så att tyget alltså blir dubbelt, och klipper sen runt kanten. Sen syr man, bara sticker nålen upp och ner i de små hålen i kanterna enligt numrering från 1-12 så att tråden hamnar i skårorna.

Tygblomma en bit på väg, tre kronblad klara

Sen öppnar man mallen/klämman, viker tyget på mitten och drar i tråden - som knappt syns på bilden eftersom blomman är ljusblå/isblå och tråden nästan samma färg. Men man drar i alla fall, och tyget veckas ihop till ett kronblad och sen börjar man direkt med nästa, utan att kapa tråden.

Tygblomma ett blad till, innan trådarna dras ihop

När man dragit ihop alla bladen så blir det ett litet hål i mitten, lite för stort för knappen som jag ville sätta på så... jag gjorde lite knappar/täckplattor av krympplast. Helt naturella den här gången, ingen färg, och gjorde dessutom en större storlek till baksidan så att jag t.ex kan klistra på en broschnål.

Färdig tygblomma och knappar av krympplast

För att, igen, visa varför det heter krympplast :) här är en bild på krympningen. De små var från början ungefär i samma storlek som en filmjölkskork, och blev alltså betydligt mindre efter några minuter i ugnen :) De större gjorde jag med en toarulle och som synes, rejäl krympning där också.

Knappar av krympplast, storlek före och efter krympning

1 kommentar:

Monica sa...

Så fina dom blev!
Kram Monica