måndag 30 juli 2012

Betalt i natura, goda röda gubbar :)

Premi-ä-ä-ä-r! Jag har kokat mitt livs allra första jordgubbssylt! Helt oplanerat. Jag blev liksom lite oväntat med jordgubbar :)

Uppdrag: Vattna jordgubbsland och lite annat
Belöning: Jordgubbar i överflöd

Meningen var att mamma o pappas granne skulle plocka av jordgubbslanden men så blev det inte så det var bara att sätta igång att plocka, och plocka, och plocka. Och då hade ändå syrran varit där och plockat ett par dagar innan!

Jättegott med färska jordgubbar i frukostfilen men... det går ju inte åt så många gubbar per dag på det sättet så jag måste ju hitta på nåt.


Tyvärr så hade jordgubbslanden fått besök av andra än oss tvåbenta, av såna där typer som inte har några ben alls... Och de hade massakrerat en hel del bär :( så jag sorterade i lite olika burkar för senare Granskning.

Obs! Individen på bilden har inget samband med händelsen :) utan är bara med för att illustrera. (Och vad jag har hört så är De Skyldiga mindre, fulare och har nog inget fint hus på ryggen).

Liten snigel

Sen var frågan, hur kokar man sylt?! Jag sökte på nätet och hittade jag lika många olika recept som jag hade jordgubbar... De flesta baserades på jordgubbsmängd angiven som liter men det kändes lite för osäkert, men till slut hittade jag ett baserat på vikt. Och hur länge skulle man koka då...? Jag hittade recept med allt från 2! till 20 minuter. Till slut blev det så här:

Jordgubbar 1 kg, mosade med gaffel
Syltsocker 500 gr
Koka i 15 minuter
Skumma och häll upp på varma burkar

Burkar och lock steriliserades i ugnen, 150 grader 30 minuter
"Mössor" av en stuvbit jag köpt nån gång
Etiketter gjorda i Photoshop, ganska malliga :)

Hemkokt jordgubbssylt i burkar med tyghätta och egna etiketter

Något som saknades i alla recept jag hittade var hur mycket sylt det blir i slutänden, och jag själv är inte mycket bättre jag på att informera :) En större (IKEA lingonsylt) och två mindre burkar (små honungsburkar) blev det... Jag ska mäta sen när jag tömt en burk, men kanske 1 liter sammanlagt?

2 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Nu har jag följt din blogg ett tag och tänkte jag skulle lämna lite spår. Jag måste erkänna att jag blivit totalt beroende av den, efter att ha läst några nya inlägg ville jag ha fler och började läsa bakåt. Har kommit till 2010 än så länge. Tur det finns många kvar! Tack för att du ger en stressad mamma inspirerande och roliga pauser!

Linnea Hulten sa...

Hej hej, ser gott ut det där. Jag ville bara säga att din blogg ser väldigt väldigt snygg ut nu. Kul att du lämnar inlägg i min. Ha det bra så länge och lycka till med studierna.