fredag 6 januari 2012

Engångskudde och fixat linne

Nu så har tygtavlan fått en kompis, så att den slipper känna sig helt ensam om att ha konstiga färger som inte riktigt passar ihop med väggarna. Jag har inga planer på tvätt och återanvändning av kudden utan när den gjort sitt så får fodralet hamna i lapplådan och därför har jag sytt enligt principen "engångskudde", dvs ingen knäppningsfunktion utan bara rätt och slätt sytt igen öppningen.

Jag gjorde också ett litet experiment med en kant runtom. Den är gjord på ett superenkelt sätt, helt enkelt sytt med pressarfoten i kanten, vänt fodralet med rätan ut och sytt runt om med pressarfoten i kanten igen. Sytt fram till hålet, stoppat in kudden och sen sytt igen och sytt sista biten av kanten.

Och så har jag gjort en mall av en julklappskartong, perfekt när jag ska klippa till tyg till fler engångskuddar :) 40x40 cm plus 3 cm runt till sömsmån (blir alltså 1,5 cm åt alla håll).

Kudde med kant runt om
Har sytt en annan grej också, "städat till" ett linne. För länge sen (läs ett par år...) så klippte jag desperat av ett linne för det var en sån jobbig mudd nertill. Perfekt! Linnet blev mycket bättre och jag använde det... typ en gång... Ja ni förstår väl varför, kan man klippa mer ojämnt än så här?! Och sen hamnade linnet i tygskåpet, för att fixas "nån gång".

Linne avklippt
Nu har Nån Gång infallit :) Fick ett ryck för ett tag sen och köpte en bit spets med stretch i och sydde på och vips så går linnet att använda igen!

Linne fixat med spets

5 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Hihi ja vissa saker måste f ligga och växa till sig;) snygg kudde! Kram Johanna

Hannis sa...

Fasiken vad smart med spetsen!!
Jag har flera linnen och t-shirtar som jag klippt i och sen låtit ligga för att det blivit så fult.
Superidé helt enkelt =))

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nån gång får man alltså tumme ur. Då satsar jag på att mina projekt som ligger undangömda i lådor också blir färdiga nån gång. :-)

Fin kudde, härligt med lite färg.

Ha en fortsatt fin tisdagskväll!

Malin på pastill.nu sa...

Så smart med spetsen, och så fint!

Susanne sa...

Önskar få kontakt med dej angående din pysselblogg :)
Skulle vilja kontakta dej via din mail men hittar ingen mail adress till dej. Sysslar själv med pyssel och skulle vilja fråga dej om en del saker :)

Tack på förhand Sussane