torsdag 25 februari 2010

Slutspurt, ödhpt och markörer

Nu är jag inne på slutspurten av stickandet. Eftersom jag i stort sett bara stickar på bussen och möjligen pendeln så blir lite trixigt, det är ju så många tåg och bussar som är inställda så det blir extremt trång och inte stickvänlig miljö. Men nu är det faktiskt inte så många varv kvar, och de blir kortare och kortare... för jag har börjat minskningen!

I början gick det ju sisådär, först komma på hur man lägger upp maskor, inse att jag tagit för kort bit garn till "andra tåten", jag hade ju bara chansat lite, vet inte om det går att beräkna på nåt sätt? Sen blev det bra men jag kom på att jag valt fel stickor så det blev till att göra om ytterligare en gång...

Sen komma på hur man gör aviga och räta maskor, och chansa lite och lägga till lite extra maskor eftersom jag använder tunnare stickor än det ska vara men det har funkat bra, jag tror faktiskt att mössan blir i lagom storlek...

Stickning, mössa
Nu har jag som sagt kommit till minskningarna, ödhpt, överdrag hoptagning eller vad det nu kan betyda :-) Går som en dans. Och för att hålla koll på var det ska minskas så har jag införskaffat fina färgglada fiffiga markörer. Jag vet ju inte om de ska sitta som jag har satt dem, men det funkar i alla fall :-)

Nu vill jag bli klar! Inte för att vintern plötsligt kan ta slut utan för att jag vill sätta igång med nästa stickprojekt, en till mössa :-) men helt annorlunda än den här. Så jag kommer bara att sticka klart den här och sen börja med nästa, annars var tanken att jag skulle brodera eller sy på nåt, men det får vänta.

Stickning, markör

2 kommentarer:

LILLSNÖRPA sa...

Så duktig du är! Det må jag säga!

Lisbet sa...

Såna där markörer skulle jag behöva. Visst är det ju kul med stickning? Nu har jag lite börjat tänka på att sy dockor... Få se hur det utvecklas!
Trevlig helg!