söndag 9 juli 2017

Tygkasse/matkasse med beskrivning

Jag har knåpat ihop en till "matkasse" för att passa på att göra en steg för stegbeskrivning.

Färdig tygkasse blå med fiskar


Mönstret har jag skapat från en plastkasse. Inte klippt upp och ritat av för jag vill ju inte offra en plastkasse, utan bara mätt och använt ett burklock för att runda av vid handtagen.

Mönstret ligger mot tygvikning i botten men det går ju också att lägga till sömsmån och klippa två separata bitar att sy ihop.

Japp, jag har förberett för den möjligheten, syns nog på bilden att jag har lagt till sömsmån på mönstret och vikt in nertill :)

Tygkasse mönster utlägg på tyg


Handtagen fållar jag genom att vika in 3-4 mm och pressa. I kurvorna klipps ju tyget på skrådden så det går att sträcka lite där för att få det platt. Viker sen en gång till, pressar och syr en stickning.

Jag försökte mig först på fållfoten men fick det inte bra i kurvorna. Jag får öva mer med den helt enkelt.

Tygkasse handtag smal fåll


Vik in sidorna genom att vika handtagen på mitten och se till att det blir jämnt hela vägen. Det ser lite snett och vint ut här :) men det är lite synvilla av fiskarna och perspektivet, det blev rakt :)

Pressa vikningarna. Det här är veck som kommer till nytta lite senare.

Tygkasse stryk in sidorna


Vik ut sidorna igen och vik i botten, alltså på mitten, aviga mot aviga så att handtagen möts upptill och sidorna för fram/bakstycke ligger kant i kant. Alltså rätan utåt först, för här ska sys fransk söm eller vändsöm som den också kallas. Eller örngottssömmen som jag kallar den :) för det var genom att sy örngott i högstadiet som jag lärde mig metoden.

Sy vardera sidsöm uppifrån och ner så att kanterna upptill inte förskjuts. Sy med smal sömsmån, ca 0,5 cm. Klipp ner sömsmånen lite.

Tygkasse sy aviga mot aviga


Vänd till räta mot räta, pressa och sy med pressarfotsbred (0,7 cm) sömsmån så att den första sömsmånen blir "inkapslad". Pressa.

Sy ihop handtagen upptill. Och jag har klippt med taggsaxen. Om man vill kan man köra med OL eller sicksack, eller göra ingenting. Pressa isär sömmen.

Tygkasse sy räta mot räta


Vänd ut rätan och peta in sidorna. Det är nu man har nytta av pressvecken längs hela sidorna.

Tygkasse peta in sidorna


Det här är ett fantastiskt verktyg för att pet ut hörn, som här t.ex i botten. En kragpetare.

Kragpetare


Efter vikningen sys en pressarfotsbred stickning längs botten och handtagen sys ihop. Det här är för att hjälpa till att hålla sidoinvikningen på plats. Jag syr ihop handtagen med en stickning på vardera sida om sömmen, så att även sömsmånerna fixeras.

Tygkasse handtag stickning



Och så syr jag på en "flärp" för att rulla ihop kassen. En tygbit på 25x10 cm, vik in långsidorna mot mitten och vik in ena kortsidan. Sy en stickning runt.

Jag syr fast den ca 1,5 cm från kanten, viker upp den och syr från rätan en söm i kantstickningen och en söm mellan de två fastsättningssömmarna.

Sy fast band för knäppning


Sy fast band för knäppning


Rulla eller vik ihop och måtta in placering för tryckknapp.

Tygkasse med fiskar hoprullad

Inga kommentarer: