lördag 22 juli 2017

Tygkasse oemotståndligt tyg! Och lite tips.


Jag har helt klart en ny favoritkasse, jag tycker att det här tyget är så oemotståndligt somrigt och härligt!

Tänkte jag skulle skriva ner några tips om den här kassen och jag börjar med handtagen. Den här gången har jag kortat handtagen lite, de tidigare kassarna har nämligen snuddat marken ibland när jag lastat fullt.

1) Den sammanlagda längden av handtag och kasse ska vara max knappt längden från bärarens hand ner till marken minus några centimeter. Handtagen töjer sig nämligen lite om man bär tungt i kassen.

Somrig tygkasse

Som vanligt har jag sytt med fransk söm/vändsöm. Oavsett om man gör så eller har råa eller overlockade kanter på insidan så kan det bli lite knöligt när man viker ner fållen upptill.

2) När man viker fåll är det bra att försöka lägga sömsmånerna åt olika håll. När det är så här litet nervik så kan det underlätta att klippa ett jack fram till sömmen.

Jack i fåll för smidigare vikning

Och så är tygkassen färdig och hoprullad.

Tygkasse hoprullad

Jag gillar ju det blommiga tyget så mycket så jag kanske ska rulla med handtagen utanpå istället :)

Tygkasse hoprullad med handtagen utanpå

3) För att vara säker på att gummibandet sitter ordentligt och för att det ska vara lätt att placera/nåla fast i mitten utan att det flyttar på sig, rundresår... så syr jag först fast resårens ändar på en lös tygbit. Då kan jag testa att snodden verkligen sitter ordentligt innan jag syr fast den i kassen.

Gummiband fäst på separat tygbit

Det är lättare att sy fast på en större/längre bit och sen trimmar jag den så att den är smalare än sömsmånen på höjden och lite lagom bred.

Gummiband på trimmad tygbit

Jag lägger den också lite ovanför tygkanten, och kollar med mätstickan att den inte kommer att synas när jag syr ihop tygdelarna.

Placering av tygbit med gummiband

Hmmm, sa jag att jag gillar det blommiga tyget? :) :) :) Kanske ska rulla ihop den så här istället, så att jag får se mer av glada tyget. Eller inte rulla ihop den alls så klart, jag kunde nog ha struntat i resårögla och knapp på den här kassen :)

Tygkasse hoprullad och bära i handtagen



1 kommentar:

Dollandesign sa...

Tack, för att Du visar oss Din användbara kasse.

Dollandesign