tisdag 8 mars 2016

En (lite) ljus idé för att rita av mönster

Det finns ju många bra mönster i olika sytidningar men så kommer ju det där momentet när man faktiskt ska sy någon av modellerna. Man måste ju rita av alla mönsterdelar.

Det är ju bra att mönstrena finns i flera olika storlekar, men det gör ju förekomsten av linjer ännu mer... "intressant" :)

Täta mönsterlinjer på mönsterark

De gröna linjerna nere till vänster var ju en speciell utmaning och jag insåg att jag måste hitta på nåt, eller bara rita nån sorts ungefärlig línje.

Ett ljusbord har länge stått högt på önskelistan men kostar ju rejält, och kräver sin plats.

Då fick jag min ljusa idé. Var är ett ljusbord? Jo en låda med en lampa under glas, let's do it! Jag kom på att jag har några hyllplan av glas stående, letade fram några träklossar och en lampa.

Hemmagjort primitivt ljusbord

Den lyser mer än vad som syns på bilden men den lyser väldigt lokalt. Det var i alla fall till stor hjälp i det aktuella projektet men det är läge att skaffa en bättre lampa till nästa tillfälle.

Liiite ljus från hemmagjort ljusbord

(Och "ritpappret" fäste jag på mönstret med små bitar washitejp).

Fäster mönsterpapper på mönsterark med tejp

Inga kommentarer: