fredag 17 augusti 2012

Regnbågsblomma, piffad kasse

Jag har lärt mig ett ord på tyska, multicolorgarn, tror det betyder multifärgad tråd :) På en av väskorna i den tyska väsktidningen jag köpt hade man sytt med "regnbågsfärgad" tråd, och jag kände att jag ju bara måste få tag på sån tråd och testa. Fick tag på en rulle i symaskinsaffären och har nu gjort ett experiment.

Jag letade fram en tygkasse som jag fått på nån mässa och ritade upp mönster med hjälp av en tallrik och fick till en blomma. Ok, erkänner, jag provritade på papper först :) Har ju aldrig gjort sånt här förut. Sen tänkte jag att jag skulle sprätta upp en sida av kassen för att komma åt att sy ordentligt, men den var alldeles för ordentligt sydd. En gratiskasse, och de hade "kapslat in" sömsmånen i ett kantband! Så det var bara till att kämpa och sy :) Och det gick riktigt bra, tills jag blev lite övermodig, då körde jag fast och råkade sy igenom på andra sidan kassen, men bara ett stygn! och dessutom i mitten av blomman, så det var lätt korrigerat.

Märkligt det här med kritmarkeringar. De man vill ha kvar och kunna se medans man syr, de tycks suddas ut bara man tittar på dem, men de man vill sudda ut, de stannar envist kvar. Så man kan ana en ring runt blomman, men jag ska nog få bort den. Lite tristare att ett av bladen inte blev helt perfekt (det som pekar nästan rakt ut åt höger) eftersom jag inte riktigt såg linjen, och det dessutom blev lite tjorvigt att sy där så nära sidsömmen. Men det var i alla fall kul att testa :)

Svart tygkasse med blomma sydd av multifärgad tråd

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

men åh vad coolt! Visste inte att det fanns såna trådar :-)