måndag 19 december 2011

Hyacinter

Första hyacinterna som planterades fick ta plats i loppisfyndet från förra julen. Jag tänker inte visa nån bild på de utslagna blommorna för... det var det fulaste jag sett! :)

Hyacinternas plastkrukor brukar ju ha olika färger, som vad jag förstått ska motsvara färgen på blommorna, fast det inte står nåt på etiketten om färgen. Krukorna, och förmodligen även blommorna då, finns ju i vitt, rosa och blått. Så långt allt väl.

Men nu fanns det en fjärde färg, röd kruka. Coolt tänkte jag, men undrade tveksamt om det verkligen kan finnas röda hyacinter? Fast kan det finnas blå julstjärnor, ja jisses de var tillbaks i år, blå med glitter på!!! ja då kan det väl finnas röda hyacinter nu också.

Det värsta som kunde hända vore väl att det bara var en blandning av vita, röda och blå? Att nån liksom råkat blanda ihop lökar och inte visste vilken färg det var, så de fick röda krukor?

Tre hyacinter i kruka, bild 1
Blommorna är fotade, men jag tror som sagt att jag kommer att bespara er den bilden. Inte nog med att de växte heeeelt ojämnt, första hade nästan blommat över innan de andra två ens började slå ut. Men det allra värsta var... att de var cerise!!!

Tre hyacinter i kruka, bild 2
En annan hyacint har fått plats i burken som piffades med servett i förra årets julpyssel. Och jo då, betongljusstakarna har fått ljus nu som ni kan se :)

Hyacint i plåtburk, bild 1
Och ja, nu går jag på säkra kort och köper vita hyacinter :)

Hyacint i plåtburk, bild 2
Och några hyacinter har fått bosätta sig i konservburkar.

Hyacinter i konservburkar, bild 1
Som, ooops :) står på några ljuslyktor för att de ska nå upp och synas över kanten på fönstret. Jag måste nog hitta på nåt mer stilfullt...

Hyacinter i konservburkar, bild 2

4 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Ja det var väl sådär kul;) mina gick jag och väntade på så helt plötsligt var de överblommade jag hann inte med att njuta av dem alls;( nåväl.... Kram

Hannis sa...

Skönt att jag inte är ensam om hyacint-konstigheter.
Vet inte om jag har för varm eller vad det kan vara men mina blommade ut och vissnade på bara några dagar.
Så nu har jag köpt en ny!

Snyggt med hyacint i konservburk!

Om vi inte hörs innan så ha en riktigt, riktigt God Jul =))

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nu blev jag allt lite nyfiken på dessa cerisa hyacinter. Kan tänka mig att dem kanske känns mer passande till efter jul... :-)

Ja du...blå julstjärnor med glitter på. Jag som har problem med vanliga röda med glitter höll på att få krupp när jag såg dessa blå. Himmel och pannkaka.

Ha nu ett par riktigt fina dagar innan julhelgen!

Lininski sa...

Själv har jag cerisa hyacinter i min trädgård som då blommar på våren men till jul vill jag ha vita som doftar mycket (allergiker göre sig icke besvär;)!